- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.818
Indhold i forløbet
Her finder du en oversigt over indholdet i dette forløb, hvor du nemt kan klikke dig frem til de afsnit du skal bruge på de røde links.
Indledning
Dilemmaet mellem kort og lange undervisningsforløb
En heldig kartoffel
Lærervejledning
Læringsmål
Links & litteratur
Indledning
Jeg tænker dette forløb som en lille lynintro til kartoflen og dens mange muligheder.
Det er en lynintro, fordi vi faktisk kun bruger en undervisningsgang på forløbet. Mine undervisningsgange består af to hele timer – måske du skal bruge to gange, hvis din skole har 2 gange 45 minutters lektioner.
Jeg har tiltænkt dette forløb 6. klasse.
Det bliver en gang, hvor der er knald på for læreren, da alle elever er i gang med nogle forskellige retter, hvilket kan gøre det lidt svært for læreren at holde overblikket.
Dilemmaet mellem kort og lange undervisningsforløb
Mit mål med 6. klasses madkundskabsundervisning er, at eleverne skal introduceres til så som mange som mulige teknikker og råvarer. De skal inspireres til at gå hjem og lave mad. I dette tilfælde med kartofler. Så får alle mine elever en bred viden og et perspektiv på kartoflens mange muligheder. De mere dybdegående undervisningsforløb, samt den bredde viden og kendskab, dykker vi ned i 7. + 8. klasse (hvor der er en obligatorisk prøve i madkundskab som valgfag og prøvefag). I 7. + 8. klasse skal eleverne vide mere om kartoflen.
Når det kommer til den mere dybdegående teori om kartoflen, anbefaler jeg Madkamps temahæfte fra år tilbage, hvor du kan strukturer og give eleverne en masse indsigt og læring i kartoflen med deres temahæfte. Jeg fik hæftet på et kurs på UCN, men du kan også finde det på internettet ved en hurtig søgning. https://madkamp.nu/download/undervisningsmateriale/brug_knolden/UV-materiale_ONLINE_2.pdf
Jeg har altid en lille smule faglig læsning, inden vi skal i gang med madlavningen. Dog ikke i dette forløb. Her ser vi en kort film, som giver eleverne indblik i den historiske udvikling af kartoflen og dens tiltog i verden. Og hvilken bedre måde, end med filmen “En heldig kartoffel”?
En heldig kartoffel
Film er lavet af Claus Deleuran, som var en dansk tegneserietegner, -forfatter og historieformidler. Du kender ham måske fra “Rejsen til Saturn”, og tegnestilen minder da også lidt herom. Jeg tror også det er derfor eleverne har så nemt ved at identificere sig med filmen. Det til trods for at den er helt tilbage fra 1981. Klassefilm, som stadig har masser af læringspotentiale.
Jeg anbefaler at downloade filmen (kan gøres med alverdens downloadingsprogrammer), da du, som skolelærer, sikkert ofte har erfaret at elektronikken af og til fejler… Men du får også lige et link til filmen her.
https://www.youtube.com/watch?v=mvwj_cPWi2w
Lærervejledning
Jeg fortæller, hvad der skal ske.
Vi ser filmen i staten af timen.
Vi skal lave en hulens masse forskellige kartoffeltilberedninger.
Vi blander grupper tilfældigt på klassen for at skabe lidt variation, og så der er lodtrækning til de enkelte kartoffeltilberedninger.
Kartoffeltilberedningerne skal præsenteres for klassen og herefter er der fællesspisning, hvor vi får en masse forskellige kartoffelhapsere. Altså bliver der ikke lavet et decideret måltid. Vi kan kalde det for kartoffeltapas:-).
Som et lille benspænd kan der laves en VideoFX Live- video, hvor eleverne sætter ord på madlavningsproces i en video. VideoFX Live er en app, som kan downloades gratis på telefoner og iPads. Dog kan denne del også undlades.
Vi skal lave følgende kartoffeltilberedninger:
- Kartoffelvafler
- Pommes Duchesse
- Kartoffelfondanter
- Kartoffel-/sellerimos
- Kartoffelsoufflé
- Pommes Rösti
- Pommes Hasselback
- Pommes frites
- Flødekartofler
- Pommes Anna
Mulighederne er mange med kartoflerne.
Læringsmål der kan arbejdes med i dette forløb
Her finder du en lille oversigt over de læringsmål, som kan bearbejdes via dette forløb.
Mad og sundhed:
Eleven har viden om sund mad og madlavning.
Fødevarebevidsthed:
Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse.
Madlavning:
Eleven kan lave mad efter en opskrift.
Eleven har viden om køkkenredskaber, arbejdsprocesser samt fagord og begreber i en opskrift.
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.
Eleven kan tilsmage og krydre maden.
Måltid og madkultur:
Eleven har viden om mad og måltidskulturer.